2013-11-06

Yamaha väljer Svedea som partner för alla märkesförsäkringar i Sverige

Yamaha Motor Scandinavia väljer Svedea som ny partner för alla sina märkesförsäkringar på den svenska marknaden. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet vid köp av en ny eller begagnad båtmotor, båt, vattenskoter, motorcykel, ATV och snöskoter hos Yamahas återförsäljare.

Yamaha Motor Scandinavia, som är nordens största distributör av båtmotorer, båtar, vattenskotrar, motorcyklar, ATV och snöskotrar har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med Svedea gällande märkesförsäkringar för samtliga produktkategorier. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet i samband med köp av en ny eller begagnad Yamaha-produkt hos Yamahas auktoriserade återförsäljare.

– Vi är fantastiskt stolta över att Yamaha väljer Svedea som försäkringspartner, säger Pär Pettersson, VD på Svedea. Våra försäkringar passar Yamahas produkter som hand i handske och det kommer definitivt att bli enklare för återförsäljarna när de nu får en leverantör för alla försäkringar.

– Vi har länge försökt rensa i floran av märkesförsäkringar och det känns bra att vi kan samla alla försäkringar hos samma bolag. Vi har haft bra diskussioner med Svedea och ser fram emot ett gott samarbete, säger Jan-Åke Johansson, VD för Yamaha Motor Scandinavia. Svedea har en mycket kompetent och motiverad organisation som passar väl in i Yamahas sätt att arbeta. Vårt nästa mål är att hitta liknande partners i Danmark och Norge, fortsätter Jan-Åke.

Svedea har med sina försäkringar för båt, mc, ATV och snöskoter på kort tid skaffat sig en stark ställning bland återförsäljare och generalagenter. Samarbetet med Yamaha Motor Scandinavia befäster Svedeas position ytterligare.

– Att vara en del av de branscher till vilka vi erbjuder försäkring är viktigt för oss, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea. En nära dialog med de som har störst kunskap inom området hjälper oss att fånga in trender och behov på marknaden. Det är en av anledningarna till att vi är övertygade om att detta samarbete kommer att bli en framgång.

Jonas Roberts, 08-790 03 10, jonas.roberts@svedea.se

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover Plc, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Svedea erbjuder:

Båtförsäkring