Svedeakunden Iwan Karlsson hade tur i oturen. När han gick omkull på lösgrus utlöstes Detechts kraschlarm och hjälp kom.

2023-06-21

Svedeakunden Iwan räddad av Detechts mc-app

Iwan Karlsson var på väg till sin flickvän i Lund och körde sin mc i låg hastighet. När han bromsade i en korsning låg rullgrus över vägen och han gick omkull. Lyckligtvis aktiverades Detechts kraschlarm och ambulans var på plats inom 10 minuter.

Den svenskutvecklade appen Detecht är en tjänst för motorcyklister med fokus på säkerhet, att upptäcka och utforska samt interaktionen hojåkare emellan. Svedea och Detecht har nyligen inlett ett samarbete, där försäkringskunderna bjuds på ett års premiumabonnemang.

– Avgörande för min olycka var rullgruset som jag inte hann upptäcka. När jag gick omkull fastnade ena foten under hojen och veks bakåt. En benbit drogs loss med tre veckors gips som följd. Men jag är väldigt tacksam över Detechts app som fungerade fantastiskt bra! Ett samtal från larmcentralen kom inom 30 sekunder och när jag inte svarade skickade räddningstjänsten ambulans som var på plats tio minuter senare, säger Iwan Karlsson.

Kampen mot rullgruset

– Vi på Svedea har tillsammans med SMC slagits mot rullgruset i många år och Iwans historia är långt ifrån unik. Parallellt med att vi försöker förmå väghållare att ta ansvar för att hålla vägbanorna fria från grus gör vi vad vi kan för att arbeta med förebyggande åtgärder. Här spelar Detechts app en viktig roll, som förutom att larma vid en krasch även kan visa vägpartier med löst grus, säger Stefan Karlsson, affärsansvarig för mc på Svedea.

– Genom att erbjuda funktioner som automatiskt nödlarm direktkopplat till SOS Alarm och vägvarningar specifikt för motorcyklister, strävar vi efter att minska risken för olyckor och ge förare en extra trygghet på vägen. Iwan Karlssons händelse är ett tydligt exempel på hur vår teknologi kan spela en avgörande roll i att rädda liv och hjälpa motorcyklister i nödsituationer, säger Tobias Goldman, marknadschef på Detecht.

Mer om Detecht.

Mer om kampen mot rullgruset

Stefan Karlsson

Affärsansvarig mc