2022-11-07

Svedea har nöjdaste kunderna för fjärde året i rad

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har idag offentliggjort vilket bolag som har de nöjdaste kunderna i kategorin fordonsförsäkring i sin årliga branschstudie. För fjärde året i rad kniper Svedea topplaceringen och dessutom med god marginal till tvåan.

I årets mätning som genomförts av SKI når Svedea värdet 78,2 vilket är ett bevis på mycket nöjda kunder. Det är dessutom det högsta värdet i Svedeas svit av topplaceringar och det högsta värdet inom samtliga försäkringskategorier i årets branschstudie.

– Fantastiskt roligt att vi lyckas ta vår fjärde raka utmärkelse som bolaget med Sveriges nöjdaste kunder. Att dessutom göra det med god marginal till våra konkurrenter gör inte saken sämre. Jag känner mig oerhört stolt över det jobb alla på Svedea har lagt ned för att ta oss dit vi är idag, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

– Svedea har uppenbarligen hittat ett vinnande arbetssätt för att jobba med kundnöjdhet. Och det gör man över flera delar av kundupplevelsen. Kunderna ger riktigt höga omdömen kring image och varumärkesfrågor, proaktivitet och skadehantering. Det är när man får ihop helheten som man också kan nå de här nivåerna i nöjdhet, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Allt bottnar i kulturen

Svedea har arbetat enträget, metodiskt och långsiktigt för att implementera en stark företagskultur ända sedan starten. Med kulturen i ryggen skapas ett starkt engagemang bland medarbetarna som i sin tur gynnar kunderna.

– Försäkring handlar om service. Att hjälpa våra kunder och göra dem nöjda är det viktigaste vi gör. Utmärkelsen från SKI är ett fint kvitto på att vi når vårt viktigaste mål. Att vi lyckas med detta samtidigt som vi växer snabbast av alla aktörer inom fordonsförsäkring gör det extra starkt, säger Jonas Roberts.

Kundnöjdhet kan inte konserveras

– Det tål att upprepas, kundnöjdhet är en färskvara. Det går aldrig att luta sig tillbaka och tro att nöjda kunder kommer av sig själv. Alla på Svedea vet att vi måste jobba för våra kunders väl varje dag, året om – och det kommer vi att fortsätta med, avslutar Jonas Roberts.

Fakta om SKI
SKI, Svenskt Kvalitetsindex, har i mer än trettio år studerat kundnöjdhet i ett flertal branscher och vad som får kunder att känna sig nöjda. Genom att ställa frågor som belyser bolagens image, kundernas förväntningar och den upplevda kvaliteten på produkter och service bygger SKI en bild av hur bolagen uppfattas och varför. Under oktober har SKI undersökt kundnöjdheten bland fordonsförsäkringskunder.