Första kullen i Svedea Academys diplomprogram tar examen i september 2025.

2024-02-08

Svedea Academy växlar upp med nytt diplomprogram

Utbildning och kompetensutveckling har alltid varit ett prioriterat område för Svedea och utgör ett fundament i bolagets företagskultur. Sedan några år samlas alla utbildningsmöjligheter under namnet Svedea Academy, som dessutom har en egen rektor. Nu har precis ett 18 månader långt diplomprogram lanserats.

Svedea Academy består av ett brett utbud kurser, föreläsningar, studieresor, ett mentorprogram och praktikprogram samt en omfattande digital utbildningsplattform med e-kurser inom allt från juridik och skadereglering till kundkommunikation och beteendevetenskap. Ytterst ansvarig för Svedea Academy är Jill Lindström som tillträdde tjänsten som rektor sommaren 2021.

– När vi rekryterar söker vi medarbetare som verkligen vill utvecklas och göra skillnad. Känner man att arbetsgivaren investerar i ens egen utveckling blir man mer motiverad på jobbet, det ser vi på de väldigt höga siffrorna i våra engagemangsmätningar. Därför bygger vi nu upp Svedea Academy som ska bli branschens piggaste och mest sporrande akademi, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

Försäkringsbranschens första rektor

För att behålla och öka konkurrenskraften samt betona vikten av att ha en bred och långsiktig kompetensutveckling inom bolaget anställdes branschens förmodligen första rektor, Jill Lindström. Tillsammans med ledningen har hon nu lanserat Svedea Academys diplomprogram som syftar till att dels ytterligare stärka kunskaperna inom försäkring, dels bidra till personlig utveckling och ledarskapsutbildning.

– Det här är ett uppskattat nästa steg för många av våra medarbetare. Vi strävar alla efter att förbättra oss själva och utvecklas på olika sätt, och den här utbildningen kommer att erbjuda verktyg för detta – oberoende av vilka personliga mål man har. Genom att ständigt utmana oss själva kan vi stärka vår kompetens och öppna dörrar för nya karriärmöjligheter. De som börjar på Svedea märker snabbt att vi menar allvar med det, säger Jill Lindström, rektor för Svedea Academy.

Hitta din framtid!

Förändra försäkringsbranschen med Svedea – läs mer på https://jobb.svedea.se.

Jill Lindström

Rektor Svedea Academy