2022-10-18

Småföretagarstipendiet: Första finalisten utsedd!

Med Småföretagarstipendiet vill Svedea stötta småföretag som drivs av passion, envishet och lyhördhet. Juryn har nu utsett Olof Guldbrandsson Kolthoff och hans Allgreen Hydrofarming i Karlstad till årets första utmanare om 100 000 kronor.

Olof Guldbrandsson Kolthoff ville skapa ett företag som förenade hållbarhet, natur och innovation. Inspirerad av vertikala odlingssystem – även kallat hydroponiska system – i övergivna bunkrar under London, föddes Allgreen Hydrofarming i Karlstad 2018.

– När jag startade kunde jag varken odla hydroponiskt eller hade några kunskaper om att driva företag. Däremot har jag en stor passion för de frågor jag brinner för. Tycker jag att något är kul så kan jag göra det, säger Olof Guldbrandsson Kolthoff, den förste av tre finalister i Småföretagarstipendiet.

I dag, drygt fyra år senare, har Olof lyckats bygga upp ett företag med huvudinriktning på vertikal året-runt-odling av grönsaker för restauranger och dagligvaruhandeln. Han har även tagit fram ett nytt odlingskoncept för skolmiljö.

Olof – en riktig eldsjäl

Under den första ansökningsperioden kom 631 ansökningar och konkurrensen om den åtråvärda finalplatsen var hård. Efter juryns granskning och omröstning var det dock ett företag som stack ut i mängden – Allgreen Hydrofarming.

– Olof är en sann entreprenör som gör skäl för epitetet eldsjäl. Han är någon som verkligen tror på det han gör, ser affärsmöjligheterna och faktiskt kan göra skillnad med sin verksamhet. Allgreen Hydrofarming ligger helt rätt i tiden med affärsidén att odla grönsaker året runt. Inte minst viktigt för vårt land som behöver öka självförsörjningsgraden av grödor och minska behovet av långa transporter, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär på Svedea.

Vill du veta mer om Olof? En längre presentation av honom och hans Allgreen Hydrofarming finns här.

Fakta Småföretagarstipendiet 2022

Årets tappning av Småföretagarstipendiet premierar passionsdrivet entreprenörskap. Efter tre ansökningetapper under september tilll november återstår tre finalister som möts i en avgörande omgång. En ensam stipendiat tilldelas 100 000 kronor att använda fritt. Ansökningsformulär och mer information finns här.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär