2023-08-10

Se till din båt efter ovädret Hans!

Landets båtägare har anledning att se till sina båtar efter ovädret Hans härjningar. Har båten sjunkit eller skadats är det viktigt att meddela sitt försäkringsbolag.

Vi har matats med nyheter om den förödelse ovädret Hans har fört med sig i form av översvämningar, skred och fällda träd. Risken är stor att många båtägare också har drabbats. Svedea har redan fått in flera sjunk- och förtöjningsskador som kan kopplas till ovädret.

– Som alla vet har Hans dragit fram över Sverige med både kraftiga vindstyrkor och stora mängder regn som orsakat stor förödelse, även våra båthamnar har drabbats. Vi uppmanar alla båtägare att titta till sin båt och tömma den på vatten om det behövs. Har den skadats eller i värsta fall sjunkit bör man ta kontakt med sitt försäkringsbolag innan man försöker bärga den, säger Göran Södergren, affärsansvarig båt och vattenskoter, Svedea.

Svedeas tips om båten har sjunkit

Har man haft sådan otur att båten sjunkit i salt eller bräckt vatten bör man inte själv bärga båten – om man inte vet vad man gör. Motorn börjar nämligen korrodera när den kommer i kontakt med luftens syre.

• En liten motor som du kan bärga själv bör omedelbart sköljas grundligt med sötvatten. När motorn är sköljd och tömd på vatten måste den startas och gå ett tag.
  • Kan du inte göra enligt punkten ovan ska motorn omgående tas till en verkstad.
  • Lämna större motorer och båtar med inombordare så får ditt försäkringsbolag hjälpa dig med bärgningen.
  • Kontakta alltid ditt försäkringsbolag i samband med skada på din båt.

Mer läsning: Så förtöjer du båten för storm

Göran Södergren

Affärsansvarig båt & vattenskoter