2011-04-05

Rekordstort intresse för ny MC-försäkring på webben

På mindre än ett kvartal har Svedea Motorförsäkring gått från ett helt okänt till ett hett och efterfrågat försäkringsalternativ bland landets MC-åkare. Den 1 april lanserades en webblösning som gör det unikt enkelt att teckna en försäkring. Intresset från både kunder och MC-handlare visade sig vara mycket stort!

Svedea Motorförsäkring gjorde entré på den svenska marknaden för MC-försäkring så sent som i januari 2011. Bolaget har knutit till sig en rad namnkunniga försäkrings- och MC-profiler, däribland Christer Johansson och Jan Karlsson från Bilsport och MC Specialförsäkring.

Under ett par intensiva vintermånader har Svedea format försäkringsprodukter som är skräddarsydda för MC-entusiaster. Man har också byggt ett helt nytt försäkringssystem och från 1 mars har det varit möjligt att teckna försäkring hos Svedea Motorförsäkring.

– Vår bedömning av intresset för ett nytt alternativ på marknaden visade sig riktig, säger Pär Petterson, VD på Svedea Specialförsäkring. Telefonerna har gått varma sedan vi startade försäljningen den 1 mars och det känns riktigt bra att nu kunna erbjuda ytterligare ett funktionellt gränssnitt mot marknaden.

Steg två i uppbyggnaden av det nya försäkringssystemet har varit ett gränssnitt som gör det möjligt att teckna försäkring direkt på nätet. Maximal enkelhet har varit en ledstjärna i utvecklingsarbetet. Allt användaren behöver göra är att fylla i personnummer och regnummer och därefter välja något av de försäkringsalternativ som presenteras. Den 1 april var det premiär för webblösningen och redan efter ett par timmar stod det klart att det nya systemet är en succé.

– Allt fler vill gå hela vägen på nätet. Att kunna jämföra premier och sen också teckna den försäkring som man fastnar för är en bra service till kunderna. Jag vill inte gå ut med exakta siffror men det är ingen tvekan om att vår webblösning kommer att hjälpa oss att nå våra högt ställda mål, säger Olle Molin, operativ chef för affärsområdet motorförsäkring hos Svedea.

– Inte minst motorcykelhandlarna jublar över möjligheten att dygnet runt, på fem sekunder, få fram en premie och dessutom kunna teckna försäkringen online, säger Olle Molin. Allt som behövs är ett personnummer och ett regnummer.

För mer information:
Olle Molin, operativ chef, Svedea Motorförsäkring, 08-790 04 10, olle.molin@svedea.se
Pär Petterson, VD Svedea Specialförsäkring, 070-773 17 07, par.pettersson@svedea.se

Svedea Motorförsäkring är ett affärsområde inom Svedea Specialförsäkring, ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt. Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står Inter Hannover, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.