2020-04-08

Påsk med snöskoter? Tänk på det här innan turen.

Påsken är här och traditionsenligt beger sig många ut på sina skotrar för att få ut det sista av vintern. Men vädret så här års skiftar snabbt och snön och isarna är kanske inte vad de ser ut att vara. Läs Svedeas tips innan du njuter av skotersäsongens sista utflykter.

Perioden runt påsk kan vara fantastisk med strålande sol och snötäckta vidder. Många skoterälskare passar på att ge sig ut under långhelgen, men det är värt att påminnas om att vädret under vårvintern inte är att lita på. Ökad lavinfara, smältande isar och tunnare snötäcke är några av farorna.

– De vanligaste skadorna bland våra kunder är kollisioner med stenar, stubbar och träd. Nu på vårvintern börjar också åar och andra vattendrag tina upp vilket ökar riskerna med skoteråkning. Njut av påskvädret och skoteråkningen, men var lite extra vaksam nu mot slutet av säsongen när snö och is smälter, säger Fredrik Lilliehöök, produktchef för snöskoterförsäkring på Svedea.

Svedeas fem skotertips i påsk

Fredrik Lilliehöök

Produktchef snöskoter- och ATV-försäkring