2019-04-25

Nyhet från Svedea: Starthjälpen som räddar båtturen

Många planerade utflykter med båten får ställas in på grund av en motor som trilskas. Vad felet är och varför den vägrar starta kan dock vara svårt att avgöra själv. Det är då man ringer Starthjälpen och får professionell hjälp med att rädda båtturen.

Ett retfullt klickande ljud utan att något händer eller att startmotorn går men motorn vägrar starta känner nog många båtägare igen. En inledning på båtturen som lätt leder till frustrerande försök att väcka liv i motorn. Det kan Starthjälpen från Svedea råda bot på från och med nu.

– Som många vet gäller assistanshjälp bara till sjöss, inte när man ligger i hemmahamn. Samtidigt ser vi att många har problem att få igång sina motorer just där. Det är sällan ersättningsbara skador som ligger till grund för felet. Men vi vill hjälpa våra kunder att komma ut på sjön istället för att ligga och meka en solig sommardag, säger Göran Södergren, produktchef båtförsäkringar på Svedea.

Starthjälpen är en helt ny finess i assistansen och ingår i Svedeas båtförsäkring XL och XXL. När motorn vägrar starta ringer man 0771-160 190 och begär Starthjälpen. Då får man 20 minuters professionell telefonrådgivning av en kunnig motormekaniker.

– Ofta är det rätt enkla saker som gör att motorn inte startar, men när stressen ökar är de lätta att missa. Med grundlig och rutinerad vägledning per telefon förbättras möjligheterna att komma iväg, säger Göran Södergren.

Om inte Starthjälpen räcker till och motorn måste tas till en verkstad, är felavhjälpningen redan inledd vilket kan minska tidsåtgång och undersökningskostnader. Mer information om Starthjälpen.

Göran Södergren

produktchef båtförsäkring