2017-02-02

Ny chans för kvinnor att ta över rodret

Att det är männen som styr på sjön framgår tydligt i Svedeas årliga båtlivsundersökningar. För att bidra till ökad jämställdhet till sjöss och ökad säkerhet ombord delar Svedea för tredje året ut Båtstipendiet som ger åtta kvinnor en kostnadsfri manövreringskurs.

Svedeas årliga båtlivsundersökning, Båtkollen*, bekräftar återigen att det är männen som styr på sjön. Hela 85 % av de manliga båtägarna anger att det är de själva som oftast framför båten. Svedea har bestämt sig för att hjälpa till att förändra detta.

– Vi tycker att båtlivet borde vara mer jämställt än det faktiskt är och vill att alla, inte bara män, ska känna sig trygga med att framföra en båt. Vi delar ut Båtstipendiet både för att lyfta en viktig fråga och för att rent konkret stötta kvinnor som vill ta plats bakom rodret, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

Båtstipendiet, som är inne på sitt tredje år, är öppet för ansökan från 4 februari till 2 april och åtta kvinnor får möjlighet att kostnadsfritt delta i en intensivkurs i båtmanövrering. Utbildningen genomförs i Stockholms skärgård tillsammans med båtutbildningsföretaget Sjösportskolan den
20–21 maj.

Ansökan till stipendiet kan göras från och med idag på svedea.se/batstipendiet

* Båtlivsundersökningen genomfördes som en webbenkät i januari 2017 och besvarades av drygt 4 000 båtägare.

Göran Södergren, produktchef båtförsäkring, 08-790 03 11, goran.sodergren@svedea.se

Anders Brändström