Båtstipendiet

2023-09-28

Ny chans för kvinnor att söka Båtstipendiet!

Att antalet kvinnliga skeppare är betydligt färre än manliga har Svedea vetat länge. Därför instiftade bolaget Båtstipendiet 2015 för att fler tjejer ska ställa sig bakom rodret. Nu är det öppet för nya sökande!

Varje år genomför Svedea en omfattande undersökning bland sina kunder som alla talar sitt tydliga språk – det råder ojämlikhet på våra fritidsbåtar. Det är bakgrunden till att Båtstipendiet lanserades, en intensivkurs i Stockholms skärgård med tilläggning, navigation och höghastighetskörning på schemat.

– Vi vill göra vad vi kan för ett aktivt och levande båtliv och det har alltid varit vår övertygelse att ökad jämställdhet till sjöss är en stor bidragande faktor. Varje år söker hundratals kvinnor vårt stipendium och omdömena från stipendiaterna är alltid lika positiva. Vi räknar med ett stort tryck även den här gången, säger Göran Södergren, affärsansvarig båt på Svedea.

– Det har varit jättekul och givande på alla sätt och vis! Jag har träffat många härliga människor och jättebra instruktörer. Det har varit tydligt, roligt och varierat. Dessutom är det viktigt för mig att vara en förebild för mina barn och visa att även mamma kör båten, säger Elin Hägglund, stipendiat 2023.

Två platser för båtbranschen

Precis som förra året blir antalet stipendiater elva, varav två är vikta för kvinnor som arbetar inom marinbranschen.

– Att även ge kvinnor som arbetar i båtbutiker, varv och tillbehörsaffärer chansen att träna på de viktigaste momenten till sjöss blev en succé förra året. Så företräder du marinbranschen och vill bli bättre på att framföra en motorbåt är du också välkommen att söka, säger Göran Södergren.

Fakta Båtstipendiet 2024

• Vänder sig till kvinnor över 18 år
  • Antalet platser är totalt elva, varav två från båtbranschen
  • Ansökningsperioden är öppen 28 september till 18 december 2023