Tillsammans med Peter ”Foppa” Forsberg som ”räddaren i nöden” befäster Svedea positionen som bolaget med Sveriges nöjdaste kunder i kategorin fordonsförsäkring.

2021-11-08

Nöjdaste kunderna hos Svedea. I år igen.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterade idag sin undersökning av kundnöjdhet i kategorin fordonsförsäkring. För tredje året i rad är det Svedea som har de allra nöjdaste kunderna. Svedea är dessutom bäst på service och skadehantering, upplevs som mest prisvärt och är det bolag som får flest rekommendationer.

Svedea når i SKI:s undersökning värdet 77,2 som indikerar mycket nöjda kunder och toppar listan över bolag i kategorin fordonsförsäkring. Svedeas kunder är också mycket villiga att rekommendera bolaget till andra. Värdet för rekommendationsvilja (NPS) är 41 vilket är klart bäst i branschen. Mer än en tredjedel av Svedeas kunder har blivit rekommenderade av andra.

– Ingenting är viktigare för oss på Svedea än att göra våra kunder nöjda och det är alltid en nervös väntan på resultatet från SKI:s undersökning. Att vi även i år har de nöjdaste kunderna är vi omåttligt stolta över och det sporrar oss att fortsätta förbättra oss i alla kundkontakter. Kundnöjdhet är en färskvara och hos oss är alla helt inställda på att göra skillnad för kunderna varenda dag, säger Jonas Roberts, vd på Svedea.

Enkelt i teorin, svårare i praktiken

Svedea betonar vikten av en stark företagskultur och högt engagemang bland medarbetarna för att göra kunderna nöjda.

– Det är en modell som är enkel i teorin men svårare i praktiken. Vi ser kundnöjdhet som det enskilt viktigaste målet och våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb med att leverera på det, säger Jonas Roberts.

– Svedea visar hur man genom att systematiskt arbeta med det vi kallar för drivande aspekter kan utveckla hög kundnöjdhet. Att nå en topplacering flera år i rad är ett tecken på att man har sambanden klara för sig, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Fakta om SKI

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har i mer än trettio år studerat kundnöjdhet i ett flertal branscher och vad som får kunder att känna sig nöjda. Genom att ställa frågor som belyser bolagens image, kundernas förväntningar och den upplevda kvaliteten på produkter och service bygger SKI en bild av hur bolagen uppfattas och varför. Under oktober har SKI undersökt kundnöjdheten bland fordonsförsäkringskunder.