2022-01-24

Maja och Maria i Borås fick Svedeas stipendium

Modeföretaget Maja Maria Design blev fjärde och sista mottagaren av Småföretagarstipendiet 2021. Med hjälp av 3D-teknik lyckades Maja Palmborg och Maria Johnson skapa virtuella plagg som kunde provas digitalt på distans, vilket blev räddningen för verksamheten.

Mönsterkonstruktörerna Maja Palmborg och Maria Johnson ställdes inför problem när pandemin vägrade släppa taget. När kunderna inte kunde besöka företaget för designmöten och avprovning fick Maja och Maria tänka om. Det blev en ny vända till skolbänken.

– När vi inte längre kunde genomföra de fysiska mötena med våra kunder fick vi idén att vidareutbilda oss inom 3D. Med hjälp av nya kunskaper och verktyg "sydde vi upp" klädesplaggen virtuellt och lät kunderna prova digitalt. På så vis kunde vi spara både tid, pengar och miljö, säger Maria Johnson.

– Det blev väldigt populärt bland våra kunder, som kunde se förändringar i designen i realtid. Vi hade tidigare främst arbetat med företagskunder, men med den nya tekniken såg vi möjligheten att bredda marknaden och har nu utvecklat designmedmera.se som vänder sig till privatpersoner, säger Maja Palmborg.

– Fantastiskt kul att se hur mycket kreativitet och nytänkande som finns bland småföretagare som försöker hitta en väg ur coronakrisen. Juryarbetet var tufft som vanligt, men till sist föll lotten på Maja och Maria som på ett smart sätt lyckades överbrygga problemet med att inte kunna träffa kunderna fysiskt, säger Jonas Nilsson, chef företag direktaffär, Svedea.

Under pandemiåren 2020–2021 har Svedea delat ut Småföretagarstipendiet vid 11 tillfällen för att stötta landets småföretagare. Stipendiet har lockat tusentals sökande och sammanlagt har 275 000 kronor delats ut.

– Vi är glada att ha kunnat bidra med lite stöttning under den här perioden. Att så många har sökt Småföretagarstipendiet vittnar om att behovet är stort. Just nu diskuterar vi vilket tema stipendiet ska få i år, för ett är säkert – Småföretagarstipendiet är här för att stanna, säger Jonas Nilsson.

Mer om Småföretagarstipendiet och stipendiaterna.

Jonas Nilsson

Chef, företag – direktaffär