2013-01-24

Fem ytterligare år för MC-stipendiet

MC-stipendiet inrättades 2012 av Svedea Motorförsäkring för att stimulera återväxten bland Sveriges motorcyklister. Nu är det klart att satsningen får en fortsättning. Svedea kommer med hjälp av BA Trafikskola i Jönköping att utbilda ett trettiotal nya motorcyklister under de kommande fem åren. Satsningen presenteras i samband med att MC-mässan i Stockholm öppnar på torsdag 24 januari.

Återväxten bland mc-åkare har under senare år varit svag. Statistik från Trafikverket visar att att antalet nya mc-körkort minskat med 30 % sedan toppåren 2002–2004. Svedea Motorförsäkring vill dra sitt strå till stacken för att fler ska skaffa sig behörighet att köra motorcykel och inrättade 2012 ett stipendium där blivande mc-åkare kan ansöka om en kostnadsfri intensivkurs för mc-kort. Stipendiet får nu en femårig fortsättning. Nästa utbildningsomgång är planerad till maj 2013.

– Stipendiet var till att börja med en försöksverksamhet. Både det överväldigande intresset från blivande hojåkare och de positiva erfarenheterna från intensivkursen gör att vi nu väljer att permanenta satsningen för de kommande fem åren, säger Olle Molin, operativ chef på Svedea Motorförsäkring.

Utbildningssatsningen sker i samarbete med BA Trafikskola i Jönköping som drivs av bröderna Berny och Roger Andersson.

– Vi ser mycket positivt på den insats som Svedea Motorförsäkring gör för återväxten bland hojåkarna. Fjolårets stipendiater gjorde ett bra jobb och samtliga klarade sin uppkörning. Vi ser fram emot att få hjälpa fler att uppleva glädje på två hjul, säger Berny Andersson, ansvarig trafikutbildare på BA Trafikskola.

BA Trafikskola kommer under hela MC-mässan att medverka i Svedeas monter. Under lördagen kommer även de sex stipendiaterna från 2012 att finnas på plats.

Ansökan till MC-stipendiet 2013 kan ske från och med torsdag 24 januari – www.svedea.se/mcstipendiet

Olle Molin, operativ chef, Svedea Motorförsäkring, 08-790 04 10, olle.molin@svedea.se
Berny Andersson, ansvarig trafikutbildare BA Trafikskola, 070-604 07 71, berny@ba-trafikskola.se

Svedea Specialförsäkring:

Svedea Specialförsäkring är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt.

Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står International Insurance Company of Hannover Ltd, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Svedea erbjuder:

Båtförsäkring